(Zie voor koppeling met offerte/order en automatisch bestellen de beschrijving van 'offerte/order.)
We beginnen in de projectadministratie met het invullen van minimaal één
afdeling bijvoorbeeld:
Code: MAN
Omschrijving: 'Management'
U kunt meerdere afdelingen invoeren, indien u straks opbrengsten per afdeling
wilt uitprinten/bekijken.
Daarna vullen we minstens één medewerker in.
'Gebruiker' is om, indien zij/hij ook in het lijstje gebruikers staat voor de
privileges (zie 'archief-systeembeheer-gebruikers/privileges') aan te wijzen
dat dit de zelfde persoon is als die gebruiker.
Jan Jansen kan als gebruiker (Jan genoemd zijn)
Dit is nodig voor als u wilt dat Jan inlogt, Jan zijn dagstaat automatisch opent
indien u dat wenst.
Uren per dag is om aan te geven wanneer overuren ingaan (na het hier aangegeven
aantal uren). Zie verder medewerkers
Dan gaat u terug naar het menu 'Boekhouding'
Daar klikken we aan: 'Stamgegevens - Artikelen/uren'
Hier vullen we gegevens in die bestaan uit:
-Artikelen en
-Arbeidsuren
Artikelen geven we een logische code, dit om, net als in de facturen, bij het
invullen straks in de dagstaten en de projectschermen, met de eerste of de twee
letter het artikel kunnen ophalen.
Als u een voorwiel de code 'voor' geeft heeft u straks aan 'vo' genoeg om het
artikel aan te geven.
De inkoopsprijs is van belang bij het maken van bestellingen.
De verkoopsprijs wordt straks meegegeven in de projecten, net als in de u al
bekende facturen.
BTW code hoeft u alleen in te vullen indien u met verschillende BTW percentages
werkt.
(0 = nul% BTW, 1 = 6 % BTW, 2 = 19 % BTW)
Eenheid: bijv.: st, stuks, meter, liter.
Indien u wilt bijhouden hoe veel u van dit artikel in voorraad heeft kunt u
hier de aanwezige hoeveelheid invoeren. Deze aantallen worden later automatisch
beinvloed door 'Facturatie' en 'Voorraad inslaan'
Indien u dit wilt gebruiken dient u het vakje 'voorraadartikel' aan te vinken.
In principe gebruikt u niet de radiobutton 'niet in dagstaat' ,
dit gebeurt alleen in speciale gevallen.
Achter 'Omzet' vult u de grootboekrekening in welke moet worden opgehoogd bij
verkoop van het betreffende artikel (80000-89999).
'Inkoop' hoeft u niet in te vullen.
Maak ook een artikel aan met de naam 'Diversen', code 'DIV'
Bij uren gaat alles op de zelfde manier.
Hier vinken we 'voorraadartikel' natuurlijk af.
En 'uren' vinken we aan.
Het kan zijn dat u, voor u en uw medewerkersverschillende uurtarieven hanteert
Hiervoor maakt u verschillende kaarten aan.
Laat ook hier weer de code straks zijn werk doen bij het invullen/opzoeken.
Bijv. u heeft drie uurtarieven.
50,- per uur
65,- per uur en
75,- per uur
Artikelcodes:
50uu
65uu
75uu
Vul in de drie kaarten als Verkoopprijs:
50
65
75
We zijn nu klaar om met de projectadministratie te beginnen.
medewerkers
projecten basisgegevens
projecten calulatie
dagstaten
toekennen inkopen direct
toekennen inkopen via inkoopbon
statussen
factureren
urenteller